Selvforsvar på sommerfestival, 1997 Hannu Hiltunen Finland

Vi hadde tre spennende gjeste instruktører på sommerleiren som Sunnfjord tkd klubb deltok på sommeren 1997.

 

Store koreanske mastere fra Tyskland og Danmark,- master Che og master Lee
men i år hadde Master Cho også invitert til leiren en helt annen kampkunst stilart enn taekwondo !

 

Den Finske mester,
kallt Guro, var HANNU HILTUNEN fra Turku i Finland, den tidens største tyngde i det vi kaller for ,- selvforsvar i dag.
I skrivende stund er det passert over 20 år siden denne uken med læring fra Silat og Kali på GM Chos tkd-leir.
I 2019 perioden er det populært med selvforsvarskurs. 

Dette viser seg som en trend i verden nå i kampsportmiljøet.

Minner om at det for over 20 år siden slett ikke var mange som hadde de store kunnskaper om begrepet martial ART.

Ikke som nå, 20år etter
internett kom. På 90-tallet på master Chos leirer var det alltid gjestetrenere for å vise oss andre kampkunster.
Og det  året, var det mye fokus på bruk av armer, og realistisk selvforsvar. 

Hans medhjelper var William Furst.
Denne unge mann hadde trent Silat i 1år, men hadde også annen kampkunst-erfaring. Nå instruktør i Sandefjord,
i » south east asian martial arts groups».

Da jeg fikk et kort intervju med Guro Hannu HILTUNEN ,
gav han meg litt bakgrunn om hva vi lærte her denne uken .

Og jeg nedtegner nå det som kom frem i samtalen vi hadde  og de spørsmål og svar jeg fikk;

For: guro Hannu ville  først takke Trond Giskehaug fra Ålesund tkd for at denne muligheten ble til.
Det var nemlig et seminar året før der de hadde møttes, og spiren til det hele ble satt igang.

Han er stolt av at en tkd master som Master Cho er åpensinnet nok til og invitere inn på egen tkd-leir andre stilarter!

Hannu sier: Dette er en stor mester. Elevene her er lærevillig og velvillig. Dere må ta vare på en slik stor mester. Vi vet ikke hva vi har før vi mister det , blinker han til meg.

På denne leiren, fortsetter han,-
er det som å så et frø. Du kan ta frøet med deg og stelle det og gro, eller la være. Opp til hver enkelt.

MAO:
Denne leiren gir deltagerne mulighet til og akseptere forskjellige mennesker, farger, og former. For det er ikke martial art som feiler, det er det mennesket som gjør.
Kampkunst er et redskap til å se hvordan ting er . Sannheten. For velger du og bare se en side, en ting,-
aksepterer du heller ikke andre. Sannheten ..

Keep smiling !
men når du lukter, lukter du alene.
Den finske mester forklarer at med det, menes at: din holdning gjenspeiles i din kampkunst. Så har du dårlig holdning, lukter du.

Han forteller at det er viktig som trener å aldri lyge for sine elever. Det er alltid vanskelig å lære. Ikke lur deg selv. Ikke fremtone som bedre enn andre feks.

  • HANNU HILTUNEN er av den oppfatning at
    begrepet MARTIAL ART må forståes. Det er den røde tråden gjennom verdens ulike stilarter.
    Det er en internasjonal ånd. Et redskap. Akkurat som med maten vi spiser! Selve maten er den samme stort sett, men den lages forskjellig overalt. Noe basismat er der alltid,  ingredienserkan varierer, og det spises likevel. Maten tilpasses underveis

Han sier at martial art , som også den tkd master Cho driver med er,- er ryggraden i verdens kampsportfokus.
Han kommer tilbake til bildet med maten og sier:

-«En flokk folk på restaurant. De spiser forskjellige retter.
Noen vil like den meget godt, andre ikke. Kontakt kokken om maten smaker veldig godt, for da vil du kansje lære lage den selv..
Men aller først må man prøve matretten! Man kan ikke mene noe om smaken om man ikke spiser maten/smaken selv.»

Kort bakgrunn om guro Hannu :

JEET KUNE DO trent under DAN INOSONTO.
PENTJAK SILAT INDONESIAN selfdefence system under grandmaster PAUL De THOUARS and guro STEVAN PLINCK
FILIPINO KALI/SILAT/ESCRIMA : et weapon and empty hand art from the philippines

Kort oppsummering av de ord og begreper han bruker på leiren.
P.S er et generellt ord for indonesisk martial arts. Over 300 stilarter bare i Indonesia.

PENTJAK betyr å trene for å slåss. For og kjempe. En slags dansing …
Silat betyr å slåss

SARANG, ( klede han bruker ved hoften) er et hverdagsklede. Men det fungerer slik at det er din master / instruktør som gir deg denne. Som et tegn på at du er klar for å instruere selv. Ingen gradering som i tkd. Fargene på Sarang varierer ut fra stedene i landet.

FILIPINO KALI starter med våpen – så åpen hånd.
Sør-filipinerne ble aldri kolonisert..og de er stolte av dette. Pga deres kampkunst og sterke tro på den og seg selv, maktet dette området og holde kolonistene unna.

KJENN DEG SELV FØRST, SÅ KAN DU BRUKE VÅPEN,- er hans urokkelige tro og råd til de av oss som tar med frøet .

KALI betyr håndbevegelse. Bare bevegelse…Og gjennom bevegelse og balanse, lærer man å bruke våpen.

Je

 

g takker igjen Guro Hanu Hiltunen for villighet til å la seg intervjue den gang.
Sommeren 1997

Han har møtt elever på denne leir som tok dette frøet videre,-
Nå over 20 år senere har til eks. også x-elev i sunnfjord tkd gått over til det samme som guro Hannu driver med.
Kampkunst og kampsport var begreper vi den gang på alvor begynnte å stille. Og skille mellom.

AV:
Nina Standal, nov!19 ( nedtegnet etter intervjunotater tatt samme sommerleir i 1997 )

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.